Klachtenprocedure

Hoewel ernaar wordt gestreefd (dossiers) zo zorgvuldig mogelijk te (be)handelen, kan het voorkomen dat h u toch een klacht heeft. Dit kan een dossierinhoudelijke klacht betreffen of een klacht met betrekking tot het gedrag van de bewindvoerder (Gedragscode bewindvoerder Wsnp II). Voor beide soorten klachten geldt dat u hiervan eerst schriftelijk en gemotiveerd melding dient te maken bij Het Wsnp-kantoor. U dient de brief te richten aan:

Het Wsnp-kantoor
Postbus 12
2270 AA Voorburg

Geef boven aan de brief aan dat het een klacht betreft.
Geef duidelijk aan waarop uw klacht betrekking heeft.
De klacht dient altijd te worden voorzien van een datum en uw handtekening.

U ontvangt na ontvangst van uw klacht in eerste instantie een ontvangstbevestiging. Uiterlijk binnen twee weken na ontvangst van uw klacht ontvangt u een inhoudelijke reactie op de klacht. Indien u van mening bent dat de klacht niet (adequaat) is of wordt afgehandeld, kunt u de klacht melden bij:

a) De rechter-commissaris voor dossierinhoudelijke klachten; of
b) De Raad voor Rechtsbijstand voor klachten over het gedrag van de bewindvoerder.

Vervolgprocedure inhoudelijke klachten met betrekking tot het dossier
Indien u van mening bent dat er door Het Wsnp-kantoor niet (adequaat) is gereageerd op uw dossierinhoudelijke klacht, dan kunt u uw klacht voorleggen bij de rechter-commissaris in het betreffende dossier. Let u erop dat uw klacht altijd schriftelijk wordt ingediend, voldoende is onderbouwd en dat u de eerder gevoerde correspondentie over de klacht met Het Wsnp-kantoor meezendt. De rechter-commissaris zal bepalen of uw klacht terecht is en zo ja, welke consequenties hier voor de bewindvoerder aan verbonden zullen worden.

Vervolgprocedure klachten met betrekking tot het gedrag van de bewindvoerder
Indien u van mening bent dat er door Het Wsnp-kantoor niet (adequaat) is gereageerd op uw klacht over het gedrag van een bewindvoerder, kunt u de klacht melden bij de Raad voor Rechtsbijstand. De Raad wordt bij een terechte klacht geadviseerd dor de klachtencommissie Wsnp. Aan dit advies hoeft de Raad zich niet te houden maar in de regel zal hij dat wel doen. De Raad beslist of een klacht gegrond is.

Wanneer een klacht over het gedrag van een bewindvoerder gegrond wordt verklaard, kan de Raad de bewindvoerder een sanctie opleggen, bijvoorbeeld door hem/haar uit te schrijven uit het bewindvoerderregister of door zijn/haar subsidie in één of meer zaken te verlagen. Meer informatie over de Gedragscode bewindvoerder Wsnp II en het indienen van een klacht bij de Raad voor Rechtsbijstand, kunt u terugvinden op http://www.bureauwsnp.nl/voor-bewindvoerders/klachtenregeling-bewindvoerders-wnsp